söndag 30 maj 2010

2010-05-28, Lommafesten, Öltältet, Lomma

I fredags gick startskottet för den tre dagar långa Lommafesten. I ett öltält på stranden vid norra piren skulle det bli stand-up comedy. Det blev det åxå, men ett tag såg det mörkt ut.

Ösregn i flera timmar hade fördröjt byggandet av öltälet och en annan stor scen där dansbandet Schytts skulle spela. En hel del att fixa och jag fick hugga i med att assistera på att koppla ljud, bära öl och andra akuta aktiviteter. 19:45 kom vi gång och var tre kvart försenade. Då hördes några rejäla knallar från himlen, men de drog snabbt bort. Tack.

Jag var kvällens konferencier och inledde med dagsfärska skämt om att Lomma var näst bästa kommun att bo i 2010 enligt tidningen Fokus. Publiken, cirka 100-150 stycken och främst 55+, var direkt på hugget. Goa och glada, det var inga sura miner här inte. Jag höll det ganska kort, då förseningen hade gjort att vi kom i tidsnöd. Jag tycker jag fick igång publiken riktigt bra innan jag presenterade första komiker i en stafett över en akt.

Först ut Anders Löfberg, följt av Malin Nanhed, Mattias Olsson, Staffan Nordqvist, Anna Swane och sist Jörund Larsen. Kort in i showen fick jag information om att vi kunde hålla oss till det ordinarie tidsschemat. En lättnad för alla inblandade. Alla komiker gjorde mycket bra ifrån sig. Publiken var där för att ha roligt och det hade det åxå. När jag gick upp och tackade för oss fick vi mycket varma applåder.

Ljudet var helt ok, men blev än bättre när ljudteknikerklippan Max lyckades koppla in ytterligare två högtalare. Fjäder i hatten!

Efteråt blev det lite nedvarvning med grillspett och tzatziki. En öl eller två slank nog ned därtill. En mycket lyckad start på Lommafesten! Det här gör vi gärna fler gånger.

Bild ovan: Öltältet dagen efter. Städat och klart för dag 2. Notera kristall-kronorna i taket. Det ska väl synas att man är en välmående kommun, som Anna Swane kvickt kommenterade.

Inga kommentarer: