fredag 15 april 2011

2011-04-13, Dockan comedy, En Nypa Salt, Malmö

Kedjan är inte starkare än den svagaste länken och man är inte bättre än sitt senaste gig. Det var känslan jag hade när jag kom in på En Nypa Salt på onsdagen inför onsdagens show. Jag var ute i god tid och snackade lite med den trevliga personalen och käkade fläskkarré, potatismos med en grönsakspuré på rotselleri och gröna ärtor som var fenomenalt god.

I vår har jag nog konfat mer än någonsin, ca 80% av mina gig har varit konferencieruppdrag. Jag tycker det är superkul. Dock blir det oftast så att jag inte kör så mycket material, utan mer snackar med publiken och hittar roligheter där. Denna afton höll Staffan Nordqvist i konferencierskapet för första gången. En debut som han skötte med den äran. Ett av kvällens högsta skratt kom när han snackade om sin mamma som skulle hälsa på. Svårt att återge men riktigt kul var det.

Jag körde som etta i andra akten. Jag försökte skaka av mig gårdagen och fokusera på att ge publiken. Lite nya skämt skulle testas. Jag fick direkt bra hugg på mitt barnmaterial. Skönt. Jag slappnade av och kunde börja snacka med publiken och fick på riktigt bra flyt. En kille som jobba på färja, en dagisfröken med förkärlek till Ystad, Trelleborgsparet och ett bord med tre äldre personer blev indragna i showen. Det blev mycket här och nu. Sist på Dockan var åxå bra flyt, men detta var ett snäpp bättre. Efter 10 minuter tackade jag för mig och fick mycket varma applåder,

Det blev en mycket bra kväll som de femtio i publiken bjöds på, där Mats Andersson startade bra, följt av Henrik Mattisson som blir allt säkrare. Sen Måns Hägerdahl som körde blott sin andra gång och hade roliga skämt om sin mörka röst. Elin Nordén avslutade första akten och hade mycket roligt publiksnack. Fredrik Irwe från Lund körde sin sjunde gång och skämtade om studenters ekonomi. Kvällen syddes ihop av Niklas Folkegård, som höjde nivån ytterligare ett snäpp. En riktigt trevlig kväll var till enda.

Inga kommentarer: