söndag 23 november 2008

2008-11-22, Byalaget, Gärdslöv

I lördags hade Byalaget i Gärdslöv årsmöte i byns kulturhus. Innan hade jag ingen aning om vart det låg. Gärdslöv tillhör Trelleborgs kommun. Kör E65 mot Ystad och ca 6-7 km innan Skurup sväng höger. Kör 4 km och du är framme. Detta förutsätter givetvis att du kommer från Malmöhållet.

Byalaget har 287 medlemmar, men det bor bara 150 personer i byn. Procentuellt sett har Gärdslöv större attraktionskraft än New York. Detta har inte gått omärkt förbi. Gärdslöv kom tvåa i tävlingen årets byalag.

När Thomas Andersson och jag kom in i lokalen, som innan var det gamla fattighuset, satt de 60 medlemmarna och åt. Ljudvolymen var hög. Vi blev erbjudna viltbiff, men moset var tyvärr slut. Vi avböjde vänligt men bestämt. Jobb först och mat sen. Det blev lite repetition i skafferiet, men vi avbröts en del av gäster som skulle hämta drycker. Det var dock helt ok jag passade på att få ytterligare information. Efter cirka 20 minuter satte vi igång.

Det flesta i publiken var pensionärer, men det fanns cirka 10 stycken som var lite yngre, dvs i 40-50 årsåldern. Jag blev lite oroad för att vi kanske inte hade samma referenser, en oro som visade sig helt obefogad.

Jag inledde med att skoja lite om moset som var slut, ålder, Gärdslöv, Skurup och Hönsinge. Det var hugg från första början. Publiken var verkligen med och de ville ha en dialog. Kul! Stämningen var mycket hög när jag efter ungerfär sju minuter presenterade Thomas. Han trodde att det var by a-laget han skulle uppträda för och hade bara förberett spritskämt till Gärdslövs stora förtjusning. Efter tio minuter presenterade Thomas ånyå mig.

Jag hade fått uppgifter av Lennart på flera i publiken som jag skulle kunna skoja med. I byn känner alla varandra mycket bra och informationen visade sig vara klockren. När jag tackade för mig hade jag kört närapå 20 minuter och nästan allt hade handlat om de som var där. Det var här och nu. Den idrottstokige bonden, den alltid lika hjälpsamme Nisse, Ulla från Skurup och många fler togs med i showen. Det blev en hel del roliga återkopplingar. Det här var helt klart ett av de roligaste gigen jag gjort. Solklart topp fem. Aldrig har väl benämningen ett glatt gäng känts mer passande än på Gärdslövs byalag.

Efteråt blev vi bjudna på kaffe, äpplekaka och vaniljsås. Ulla bjöd på ett glas vin och det kan man inte tack nej till. Vi fick även en bok och hembakat bröd. Det var en fantastiskt rolig kväll det var både Thomas och jag ense om.

Stort tack till Lennart och alla ni andra i Gärdslövs byalag för ett trevligt bemötande.

Nedan bild på trojkan i Gärdslövs byalag. Från vänster, Lennart, Nisse och Carl-Gustav.


Inga kommentarer: