måndag 1 juni 2009

2009-05-30, Lommadagen, Lomma

I lördags var det äntligen dags för Lommadagen i regi av den ideella föreningen Lomma Event, http://www.lommaevent.se/. En folkfest längs Lommastråket med marknadsstånd, uppträde på flera scener av band, barnteater, clowner, linedance, Taekwondo, performancemålning och givetvis stand-up, samt mycket mer. Kort: det fanns något för alla. Liten som stor. Jag har varit ansvarig för artistbokning och programmet på de fyra olika scenerna. Dock han jag inte se så mycket av hela arrangemanget. Det var några hektiska timmar under lördagen

08.14: Lite försenad dyker jag upp på stranden vid norra piren. Jag hänvisar till den akademiska kvarten. Dags för riggning av tre stycken öltält, vilket visade sig var allt annat än en baggis. En timme per tält var målet. Det började blåsa och ett tag kändes det som det här ”gaur inte” på ren småländska. Men upp kom öltältet om än ”litta” sent.

12.30: Käkar en snabb lunch på Fiskboden med Marcus. Stort tack att du vill hjälpa till på Lommadagen. Sill med potatismos och lingon förstås.

13.05: Åker upp till byn. Det är en hel del folk i rörelse längs med marknadsstånden på Strandvägen. Det är tyvärr lite glesare vid de olika scenerna. Hinner se Pontus 10 år som sjunger egna låtar och covers. Honom kommer ni säkert att höra mer om.

14.30: Börjar rigga ned Vegascenen som ska flyttas till Varvstorget. Tunga högtalare, men det går snabbt.

14.45: Transporterar ned kvällens drycker till öltältet. Hur ändrar man stolinställningen på bilen? Öl är också tungt. Jag borde träna mer…

16.25: Missar målgången på Cityloppet, men hittar PA-systemet till Stand-upen och trubadurerna efter en tids letande vid Färs och Frostascenen. Puls 180.

18.10: Jag presenterar Performancemålning på stranden. Fyra Lommakostnärer som målar under en timme.




18.35: Trubadurerna anländer och vi kolla att allt funkar. Det gör det. Endast ett tjugotal gäster i öltältet. Var är ni Lommabor? Hur ska detta sluta?

18.55: Åker hem och tar en snabb dusch. Blir av med några kilo sand. Sen slänger jag i mig en macka.

20.10: Åter på plats vid öltälet. Musik och sorl hörs på håll. Det här bådar gott. Knökfullt i Öltältet och lång kö till baren och säkert inalles 150-200 personer. Trubadurerna Hannes och Cissi underhåller framgångsrikt. Publiken sjunger med. Det är folkligt och festligt. Det är ett Öltält i Lomma.

20.14: Snart dags för Stand-up Comedy och uppladdning nära vattnet. Delar av kvällens lag uppställning nedan. Stort tack till er alla som var med.



21.11: Jag drar igång stå-upp timmen som konferencier och märker snabbt att det är problem med att få full lyssning. En del är gladare än andra, många står i kö till baren och en del får inte plats. De som ser och hör bäst sitter längst fram och det ger förstås mest tillbaka. Jag drar några skämt om Lomma och Bjärred och publiken är med på noterna. Kul! Därefter blir det sen en stafett med komiker i nämnd ordning: Mats Andersson, Thomas Andersson, Björn Tennfors, Jörund Larsen, Ludvig Samuelsson och Elin Nordén. Publiken skrattar och har riktigt roligt. Alla får kämpa för att få det tyst i publiken. Ljudnivån är inget som verkar störa publiken nämnvärt. Det är festligt. Det är folkligt. Det är ett Öltält i Lomma.

22.17: Hannes och Cissi (nedan) kör ett set till och får publiken att ”rulla och raj-rajja" i en odödlig Cornelis låt. Jag passar på att äta grillspett och potatissallad. Gott.


23.47: Jag börjar plocka in flaskor från borden. Helst av allt vill jag bara hem och sova. Ett par i 40-årsåldern tycker det har varit kanon. Det här kör ni väl en gång i månaden, säger de glatt. Det märks att det behöver hända saker i Lomma…

02.15: Jag får skjuts hem och sover som en festivalprins och drömmer om plastglas, stroppar och högtalare.

09.35: Något sent kommer jag ned till gårdagens succéartade Öltält. Allt ska plockas ihop och städas. Solen gassar och det väl kylda mineralvattnet smakar bättre än aldrig förr.

12.35: Lägger i den sista ölflaskan i glasigloon. Äntligen kan jag andas ut. En intensiv och oerhört rolig Lommadag är över.

Inga kommentarer: