lördag 8 oktober 2011

2011-10-06, Hesslebaren, Kristianstad

I torsdags var jag tillbaka på Hesslebaren i Kristianstad. Jag var lite sent ute och kom fram prick 20.00. Sover Dolly Parton på ryggen? Äter man ris i Kina? Är det vägarbete på E22:an? Kvällens komiker satt i köket och laddade. Det var cirka 60-70 personer i publiken och fullsatt. Innanför dörren stod folk längs med väggarna med en öl i handen peppade för att uppleva två timmars stand-up comedy. Precis som det ska vara. Efter några minuter drog klubbarrangör och tillika konferencier Micke Hallqvist i gång kvällen. Publiken var med på noterna och han hade flera roliga dialoger med publiken. Micke fick upp en bra stämning i lokalen och gjorde en gedigen insats som konferencier.

Första komiker ut var prästen Jesper Mattsson, som blir allt säkrare för var gång jag ser honom. Mycket höga skratt och flera applåder. Jesper drog in publiken snyggt flera gånger i sitt nummer åxå.

Därefter Henrik Mattisson som fick bra respons med sin lite skruvade humor. Jag avslutade första akten med en ”tia”, där första fem-sju var klockrena. Surf brukar en del kalla det. Jag körde en klassisk ekonomintro och fick hugg hos en yngre kille i publiken, som var där med sin mamma, Norra Åsums svar på Lady Gaga. Flera andra blev indragna i showen, som ett bord med sju tjejer och en kille. Bra ratio för honom, som fick heta Snövit resten av kvällen. Jag improviserade och kopplade ihop olika bord. Jag var i mitt esse. Sen… ja just det jag skulle ju snacka lite om att vara småbarnsfar och lite sport åxå. Nu handlade det plötsligt inte om publiken och jag tappade en del här-och -nu känsla. En liten dipp, men jag hämtade hem det snyggt på slutet. En helt klart godkänd insats, men är publiken med från början får jag ta in dem under hela setet.

Efter pausen körde Gärds Köpinges Staffan Nordqvist som verkligen gick hem i storstan´ Kristianstad med bland annat roliga skämt om lite oväntat…tamponger.
Sista komiker för kvällen var Göran Ebenhardt som visade var skåpet ska stå. Roligt inledande publiksnack och träffsäkra skämt om allt från en viss vinexpert i TV till tonårsdöttrar.

Efteråt var det summering av kvällen och sen åter ut på E22:an. Henrik åkte med mig och det blev givetvis stå-upp snack, men även om livet som småbarnsförälder.

1 kommentar:

Henrik Mattisson sa...

Tack för en trevlig kväll Eric och ett jättetack för skjuts! Hoppas du hittade ut ur sandby till sist. Mvh Henrik störd men inte skruvad :-)