söndag 16 oktober 2011

2011-10-13, Wisecracker's. Dubliners, KPH, Danmark

I torsdags uppträdde jag för första gången utomlands. Jag var konferencier på Wisercrackers comedy club på puben Dubliners i Köpenhamn. Ett stort ställe som svalde säkert uppemot 150 personer i publiken. Mycket danskar, men främst amerikaner, britter, och australiensare som jobbade i Danmark.

Jag insåg tidigt att köra skämt på engelska med svenska referenser skulle inte funka. Jag snackade med de danska komiker och fick lite mer kött på benen om vad som var inne på andra sidan sundet. Jag drog igång med lite publiksnack och fick bra utdelningen på de främre borden, där en dansk träffat en australiensiska. Längst bak var det lite sorl, men det tonades av snabbt. Folk ville ju se stand-up och gärna sina landsmän. Jag var lite feg och körde inte mina dissa danskarna skämt, men det kanske var taktiskt. Nå väl stämning var hög i lokalen när jag presenterade kvällens första komiker.

Wisecracker´s blandar färska rookies med mer erfarna till rena proffs. Första akten avslutades av en britt boende på Bornholm, Julian Oakes, som hade en hel del roliga skämt om bankväsendet och den ekonomiska krisen. I andra inledde Joe Eagan och efter en lite trevande start fick rejält bra betalt på några nya skämt där han är rejält arg. Kul att se. Kvällen avslutades av dansken Claus Reiss, som var på dockan sist, en given succé, där tajt publiksnack blandas med säckpipelåtar.

Inga kommentarer: