måndag 4 oktober 2010

2010-10-01, Wisecracker's, Väst Göta Nation, Lund


I fredags var det stand-up comedy på engelska i form av Wisecracker´s. Det var smockat med studenter och främst utbytesstudenter i källarlokalen på Väst Göta nation. Det var säkert 150 personer. Många var från Finland, Canada, USA, men även Småland.

Senast jag körde på engelska var i maj, så lite nervöst var det allt. Samtidigt är jag så ny på att köra på engelska att det känns mindre pressat, även om man alltid vill göra bra ifrån sig. Kreativitet sprudlade en timme innan jag skulle upp på scen och jag fick till tre nya skämt.

Jag var första komiker ut och inledde med ett snålskämt som högg. Sen blev det en del publiksnack främst med en finsk kille som hade en roligt raggningsreplik, men ändå inte var så lyckosam med tjejer. Då kanske den inte var så effektiv? Jag improviserade mycket och jag hade väldigt kul. Skämt som man kört länge på svenska känns nyare när de levereras på engelska. Efter cirka sju minuter tackade jag för mig och fick sköna applåder.

Första akten avslutades av Joe Eagan. Hans powerpointpresentations stand-up satt som hand i handsken på utbytesstudenterna. Det var verkligen hans publik.

Detta var tredje kvällen på rad som jag uppträdde och då kunde jag med gott samvete smita i första pausen. Jag är övertygad om att de andra akterna blev minst lika bra som den första.

Inga kommentarer: