torsdag 3 december 2009

2009-12-02, Wisecracker's, Helsingkrona Nation, Lund

Jag kom till Lund klockan 21.00 och det visade sig senare att jag var ute i mycket god tid, då jag skulle köra först i andra halvlek. Mycket utbytesstudenter och allt på engelska var utgångsläget.

Första akten blev bland de längsta jag har varit med om. Tror det landade på 80-85 minuter. Merparten av komikerna drog över rejält och vissa med dubbla tilldelade tiden. Ajabaja! Jag tror till och med en av klubbdrivarna strök sin tid i andra för att inte dra ut på det ännu mer. Sen hade kvällens tilltänkta slutman placerats som avslutare i första akten istället. Någon sa att Wes Zaharuk från Kanada hade kört sen 1989. En rutinerad räv. Det var mycket trolleri och ta upp publiken på scen aktiviteter. Jag har sett lite av detta innan. Publiken vek sig av skratt och det var klockrent. Bättre kunde det inte bli. Här kunde/borde kvällen slutat.

Jag fick köra min "femma" först 23.05 och flera av de 50-60 personerna i publiken hade precis hunnit köpa en ytterligare öl under den superkorta pausen. Sorlet hade inte sänkt sig i lokalen och jag hade svårt att få lyssning. Längs fram satt ett "snacke-bord". Jag frågade om de bråkade över notan och var svenskar som skulle dela på den. Det hade sett annourlunda ut om de varit amerikaner. Det blev skratt på det. Därefter blev det mest beprövade kort, som jag bara kört en gång på engelska innan. Jag fick slita, men gjorde det bra med tanke på förutsättningarna. Tiden den höll jag minsann.

Inga kommentarer: