onsdag 9 december 2009

2009-12-09, Dockan Comedy, Elephanten, Malmö

Nio komiker och över hundra personer i publiken var samlade på Dockan Comedy’s säsongsavslutning igår på Elephanten.

Jag var kvällens konferencier och inledde med lite korta skämt om handboll. Sen en hel del publiksnack, främst med en skidlärare, men även några från Kalmar, en gymnasielärare, samt en halvdesperat singel som bjöd på sig själv. Jag lyckades få upp energin och stämningen på ett bra sätt. Även om det kanske inte var säsongens allra roligaste dialog. Ett kul running gag blev tjejen som hade vaccinerat sig mot både fågel och svin. Där jag misstolkade och trodde hon haft båda. Flera komiker återkom till detta och även jag och publiken vek sig av skratt varje gång. Var det så kul???

Först ut på scen var Martin Lettevall som körde en stil med mycket låg energi. Helt annorlunda än vad jag har sett honom förut. Publiken lyssnade och skrattade, men de lät inte så mycket. Detta blev signifikant för första halvlek. Inget ovanligt på Dockan. Många komiker upplevde att det inte fick lika mycket respons som de brukar.

I andra lyckades jag snacka mer med gymnasieläraren och det visade att han var pappaledig åxå. Straffspark. Jag kunde improvisera och höjde temperaturen med både skämt om barn och läraryrket. Publiken var mer varm i kläderna och hördes mer, vilket komiker gillar förstås.

Anders Löfberg hade jag inte sett innan, men hade en skön kaxig stil. Sen avslutade publikfavoriten Ludvig Samuelsson kvällen mycket bra. När jag sen ”avadde” kvällen och räknade upp kvällens komiker tog jag med tjejen med influensavaccinen publiken jublade och jag frågade kan man få se ett vaccinationskort. Asgarv. Det var till mycket varma applåder jag tackade för den här säsongen. Det var en väldigt lyckad säsongsavslutning. Vi ses åter 17 februari.

Övriga på scen denna kväll: Mats Andersson, Staffan Nordqvist, Malin Nanhed, Sven Holmberg (debutant), Nathalie Söderqvist och Anna Swane

Inga kommentarer: