torsdag 1 april 2010

2010-03-31, Dockan Comedy, Elephanten, Malmö

Igår var det återigen dags för Dockan Comedy kväll. Det kommer dröja tills jag skriver det igen. För innan showen fick Mats och jag reda på att Elephanten är såld och verksamheten läggs ned. Nej det är inget Aprilskämt. Därmed läggs åxå Dockan Comedy på is. Detta är givetvis jättetråkigt.

Vi har haft sju riktigt bra säsonger och somrarna har varit fantastiska med upp till 150 personer i publiken. Folk har köat en timme innan och de har varit fullt på uteserveringen. Det finns många kanon kvällar, men jag minns särskilt när Martin Svensson avslutade och riktigt lyfte taket och sen börjar dela ut glass från en glassbox närmst scenen. Det känns verkligen som vi gjort Malmö lite roligare. Den andre juli hade vi firat två år som klubb. Nu blir det inte så. Kanske blir det en fortsättning med de nya ägarna eller någon annanstans. Vad som står klart är att vårsäsongen som skulle vara till 5 maj ställs in. Bättre uppladdning kan man önska, men det är bara att gå ut och köra på och visa professionalism.

Mats Andersson var konferencier och drog igång kvällen. Det var cirka 60 personer i publiken som både hade skrattat och applåderat bra innan Piteåbaserade, men Malmöuppväxta Joakim Österberg besteg scenen. Därefter Per Rydqvist från Ockelbo och sen dags för Evelyn Mok, som drog ner rejäla skrattsalvor med sin för mig lite lugnare stil. Riktigt imponerande! Evelyn går Stand-up star kursen i Stockholm som leds av bland annat Özz Nûjen. Marcus Johansson charmade sen publiken som sist ut i första akten. Paus!

Jag körde som första komiker ut i andra akten. Jag testade några relativt nya skämt och det funkade ok. Det blev även en del roligt publiksnack med en singelkille. Vi kan kalla honom Martin. För han heter det. Sen drogs en dam som jobbade på provrörsbefruktningsklinik in i showen. Mycket här och nu. Tror jag landade på sju minuter och med tanke på omständigheterna får jag vara nöjd.

Därefter Robin Olsson från Stockholm som hade en lite grövre stil på skämt och det gick hem hos publiken. Sen Johannes Finnlaugsson, som kom förbi som publik, men hoppade in och körde. Det tackar vi för och som så många gånger förr, en stabil insats. Kvällen avslutades mycket bra av Niklas Larsson, även han Stand-up star elev. Niklas tvingades till en del ofrivilliga pauser för en tjej fullkomligt vek sig av skratt. Henne skulle man ha med sig jämt när man gigade sa Niklas.

Sen avade Mats kvällen och förkunnade nyheten om Dockan Comedys upphörande. Tråkigt, men sant. Efteråt dröjde vi oss kvar lite extra. Tackade personalen och sa tack och hej.

Inga kommentarer: