söndag 27 november 2011

2011-11-25, Dockan comedy, En Nypa Salt, Malmö

I fredags var det säsongsavslutning på Dockan Comedy på En Nypa Salt. I höst har vi bara kört tre kvällar och alla på en ”lönefredag”. Det har visat sig vara en lyckad satsning att ändra från onsdagar. Samtliga kvällar har varit mer än fullsatta. Denna afton var det cirka 80 personer i publiken och ganska blandat i åldrarna, om än något yngre.

Efter tredje förkylningen på fem veckor, var jag aningen seg och en efterhängsen hosta gav med sig i sista stund. Jag var konferencier och drog igång med lite nya skämt som jag testat senaste tiden. De satt ok, men det var ändå lite reserverat i publiken. Jag tog in några bord längst fram, en familj, några tjejer från Varberg och en norrman med sällskap. Ingen ville direkt bjuda på sig, kanske skulle jag lirkat mer med material, men publiken hade ändå skrattat och applåderat innan jag släppte på första komiker. I andra provade jag några aktuella tidningsskämt om feta barn och litauiska banker. De funkade helt ok. Förmodligen inget jag komma köra i min akt, men kul att man kan få till något på plats. Publiken var lite mjukare och jag fick till några roliga improvisationer.

Det blev en bra kväll med överlag fina insatser av komikerna. Några kräver extra omnämnande. Staffan Nordqvist öppnade och fick kämpa och gjorde det bra. Tomas Högblom körde på i 180 som vanligt och hade en del för mig nya grejer som var kanonroliga. Kvällens höjdare var Jim Croon från Uppsala som publiken fullkomligt älskade. Suveräna iakttagelser och klockren tajming. Noterade även att Sven Nilsson gjorde ett av sina bästa framträdanden på Dockan. Nu tar vi en liten paus och återkommer efter nyår.

Inga kommentarer: