måndag 27 oktober 2008

2008-10-25, Ålagille, Ystad


Ett riktigt ålagille kräver minst fyra sorters ålrätter, snaps och goda vänners sällskap. Dessutom föds ålen könlös och skål heter det inte, utan ”ååååååååål”. Detta lärde jag mig på Nätverket Österlens Ålagille på Ystad Saltsjöbad. Jag var toastmaster för de cirka fyrtiotalet gäster från medlemsföretag i Nätverket. Jag lotsade dem mellan snapsvisor, ål och ramlösa. Kanske inte så mycket av det senare. Det blev även en del ål för mig med, men det var svårt att njuta, då min uppgift var att se till att stämningen var på topp. Ål ska bör poängteras igen intagas med snaps. Det blir bästa så för magen.

Under middagen avbröt jag en handfull gånger för lite stå-upp. Det var mest publiksnack där jag skojade med gästerna Jag körde ytterst få vanliga rutiner. Det underlättade att jag hade fått suveränt bra förhandsinformation av Lasse på Nätverket. Den presationshöjande bonden, smaksättaren, den gamle företagspionjären, bankchefen, fd boxaren, kraftkarlen med såväl el som bredband, ekonomen, skytten, handbollsgeneralen och flertalet andra fick sina ålar varma. På traditionell stå-upp kör man sitt race på en gång och sen är det klart. Här fick jag var på helspänn hela kvällen.

Jag fick bra hugg på mitt intro där jag bland annat tog ned mig själv. Jag var ju ersättare för Sven Melander som fått förhinder. Andra sejouren fick lite svalare mottagande. Kanske körde jag lite väl mycket på ekonomen. Jobbigt, men jag lyckades vända och jag fick mycket bra respons under resten av middagen. Skönt! Det var ett glatt gäng som gärna la sig i, pikade varandra och även mig så fort de fick chansen. Men jag är också rapp i käften. Efter ena ålrätten hade jag förberett ett skämt som jag tyckte var oerhört kul. Jag trodde inte det skulle bli något vidare ålagille då jag hittat en av ålleverantörens ryssjor. Varpå jag skulle dra upp en miniatyr-ryssja ur kavajfickan. Problemet var bara att den fastnade och var extremt svår att får fram. Attans, men det blev ganska kul ändå.

Sen avslutades middagen och vi förflyttade oss till Spa-avdelningen för äppelkaka, kaffe och avec. Dock blev det inget algbad eller lerinpackning. Jag avtackades med den största blomsterkvast jag fått. En lång och rolig kväll var över. Jag har fått mersmak av ål.

Inga kommentarer: