tisdag 16 december 2008

2008-12-12, Julfest, Huskvarna Stadshotell, Huskvarna

I fredags lärde jag mig en hel del…

att Huskvarna ligger på fel sida Åa, om man bor i Jönköping förstås.
att Jsödra inte är en könssjukdom utan ett lokalt fotbollslag.
att jag knappt behöver någon mat innan jag ska uppträda, nåja jag får inte vara helt utsvulten.
att ljudet bör man alltid kolla upp att det fungerar innan.

Jag vaknade upp oförtjänt pigg i fredags och tur var det. Fredagen skulle bli en minst lika lång kväll som gårdagen. Uppdraget var att underhålla tillsammans med Teresa Tönisberg på en Julfest på Huskvarna Stadshotell för Enventus AB som tillverkar roterande värmeväxlare.

Trots lite dåligt väglag och usla vindrutetorkare gick resan upp smärtfritt. Lussekatter, mackor och mycket snack om stand-up förstås. 30 mil gick snabbt. Vi hittade rätt direkt! Tanken var att vi skulle på klockan 20,00. Arrangörerna vill flytta fram så fort som möjligt då en del var lite extra glada i hatten denna afton. Julfest! Det blev dock på utsatt tid.

Jag inledde med att driva med Vd:n och konkurrenterna. Klyschvarnin. Publiken var på direkt, då hugget och flytet satt direkt.Många vill prata och var delaktiga. Kul, men samtidigt hade en del myror i benen och gick för att beställa i baren. Det var bara att köra på och ösa på med energi. Jag hade svar på tal och kände mig rapp i käften.

Det var många sportintresserade i publiken, vilket passade mig perfekt. Några tyskar och schweizare drogs med i showen. Fast jag spikade inte så mycket germanska. Schweizaren blev sen av mig satt på job-rotation program i Jönköping i utbyte mot en kille som hade något konstigt smeknamn, silverfisken tror jag det var. Varför fick vi aldrig reda på. En annan kille fick ett samtal av frugan och jag tog mobilen och snackade med henne. Jag skojade och sa att jag var hans älskarinna. Det förstod hon att jag inte var och den mobillöse skulle minsann vara hemma senast 23.00. Detta var signifikant för kvällen, mycket improvisation och här och nu. Jag körde bara en handfull vanliga rutiner under de 30-35 minuter jag uppträdde. Detta var ett av årets bästa gig i klass med det nyligen i Gärdslöv, samtidigt som förutsättningarna var lite svåra och det gjorde det extra kul.

Jag var inte hemma i Lomma förrän strax efter 01.00. Två intensiva och roliga dagar med 100 mils bilkörning var över. Dags att ladda batterierna…

Inga kommentarer: