lördag 6 december 2008

2008-12-05, Julfest, Höganäs

Igår styrde jag min lilla bil 7,5 mil norrut, mot Höganäs närmare bestämt. Företaget Foss på orten som tillverkar och marknadsför analysinstrument för livsmedelsindustrin hade traditionellt julbord. Där jag var mandeln i gröten för de 160 anställda.

Efter en mindre felkörning downtown kom jag fram en kvart innan jag skulle gå på. Jag kunde ladda lite på kontoret i restaurangen. Efter att jag fått en rolig presentation av Ronny på Foss drog jag igång nästan på utsatt tid. Skönt att slippa vänta.

Jag inledde med att skämta om chefer, konkurrenter och företagets produkter Publiken var på hugget och skrattade. Sen fick de danska kollegorna sig en känga. Till svenskarnas stora förtjusning. Det var en aning sorl längst bak i lokalen. En del la kanske upp strategin för den kommande dansen. Det var ju julfest. Men det var inget som störde. Det var bara att köra på.

Det blev mycket publiksnack denna kväll, som sig bör. Helinsgborgaren, MFF-supportern, singeltjejen längst fram, ekonomen, kille som bodde på rätt sida vägen i Viken och flera andra var med i showen. De bjöd verkligen på sig själva och de blev flera roliga improvisationer. När jag avslutade efter 30 minuter fick jag mycket varma applåder. Kul! Sen kom en del kom fram och berömde och tackade för showen. Lite komiskt var en äldre man som sa att han funderat på att brotta ned mig när han såg mig innan på toaletten. Han hade trott att jag var ficktjuv som skulle slå till. Skönt att han höll sig lugn annars vet man aldrig hur den här kvällen slutat...

Inga kommentarer: