söndag 20 april 2008

2008-04-15, Komikaze, Stockholm

Det här vara första uppträdandet på 2½ vecka och jag måste erkänna att jag kände mig lite nervös. Scenen var flyttad och lokalen hade gjorts om sen jag var här förra året. Allt till det bättre och trots att inte publiken sitter i knäet på komikerna så blir det en intim känsla på detta loungeställe.

Det var många kända komiker som uppträdde eller åtminstone komiker som jag känner från stå-upp svängen. Där ibland Niklas Folkegård, Håkan Jäder, David Waldfogel och Anna Swane. Alltid kul att snacka före och efter showen, under brukar bli lite svårt.

Ingella Metvåell inledde kvällen som konferencier. Hon hade mycket energi och fick upp stämningen i lokalen. Det var tio komiker på scen, där Jonas Åhlund och Mikael Friberg visade sig vara två nya (för mig i varje fall) roliga killar.

Jag gick ut näst sist och fick direkt bra respons på min smålänning och ekonom inledning. Publiken var med. Skönt. Jag skulle börja snacka med en kille i publiken som var fasligt lik Kid Rock. Helt plötsligt var han försvunnen, men hans flickvän sa att han ”pudrade näsan”. Eller drar en lina som rockers gör sa jag. Han hade HD åxå. HårdDisk förstod jag det som och trodde han var kompis med datakillen som satt vid ett annat bord. Flickvännen var visst den första för denna månad, men han har ju två veckor till på sig…Här och nu-faktorn var hög. Publiksnacket satt som där det skulle. Det var en mycket lyckad kväll. Därtill extra kul att jag fick beröm av en del etablerade komiker som var där och kollade. När det gäller beröm är väl det som min gamla fotbollstränare sa, det ska man bara lukta på inte svälja…

Inga kommentarer: