söndag 20 april 2008

2008-04-18, Stödgala för Bröstcancerfonden, Kupolen, Hässleholm

Sex gymnasieelever i företaget Kupan UF anordnade i fredags en stödgala i Hässleholm. Alla intäkter, cirka 100 000 kr gick oavkortat till Bröstcancerfonden. Ett bra initiativ och vilken kväll det blev. Det var över tre timmars underhållning med talare på det aktuella ämnet, musik och givetvis stand-up. Hela 1 300 personer i Kupolen, Hässleholms svar på Globen fast utan is, fick verkligen valuta för pengarna.

Jag hade den stora äran att vara konferencier för kvällen och lotsade publiken mellan de olika programpunkterna. Detta var faktiskt premiär för mig, men jag kände mig relativt lugn. Hässleholm visade sig vara med på noterna från början och jag fick skratt på ”kul att se så många här, trots att det var Så ska det låta på TV”. Härligt!

Christel Pettersson från Bröstcancerföreningen i Helsingborg var kvällens första talare och berättade om hur det är att få diagnosen bröstcancer. Därefter Partyfabriken, som är ett gäng serverande artister som sjunger covers. Alla händer i luften och publiken klappade takten. Det körde flera 70- och 80-tals och 80-tals klassiker som bland annat Hot stuff med Donna Summer. Det var energi och ös som skulle kunna lysa upp hela Hässleholm för resten av året. Jag kunde inte stå still, det var synd att jag gick på det där spinning-passet imorse. ”Det syns inte” kontrade Kjell-Arne kallad ”Säle” i Partyfabriken som även fick in en poäng om hur det kan gå om artisterna har svårt att plocka porslin.

Därefter tal av Olof Jarlman, som är verksamhetschef på Röntgen inom Hässleholms sjukhusorganisation. Nästa band på scen var Loserville, med rötterna i trakten. Det var rockigt, fräckt och ösigt. När de spelat klart intervjuade jag sångaren, vars favoritwhiskey inte var Jack Daniels, utan Gammel Dansk. Det var inte han som fick alla brudarna utan det var hans femåriga son som gick hem bäst hos tjejerna, fast på dagis då.

Första akten avslutades med lottodragning. Borrskruvdragare och hörselkåpor var de mest frekventa vinsterna. Sen fick jag efterlysa Christels utlånade bröst som gått runt i publiken. Jag hoppas det kom till rätta.

I andra akten började jag med att göra en återkoppling till Loservilles gig. En tant i publiken undrade om det fanns något hemskt budskap om man spelade deras låtar baklänges, men hon kunde vara lugn det enda jag hörde var att det var rea på brassestolar på Förmedlingscentralen i Tyringe. Den satt som en smäck.

Sen Stand-up Comedy, där min roll var den som traditionell stå-upp konferencier. 20 minuter var utlovat under denna späckade kväll. Tidschemat hade redan spruckit, då det tar tid när 1300 personer blir kissnödiga samtidigt. Klockan var nog 22.30 när andra akten satte igång. Jag körde en applådtävling och några lokala skämt som gick hem även om jag slarvade lite i ett upplägg, men det tänkte nog bara jag på. Puh..skönt att kunna lämna över en uppvärmd publik åt första komiker, som var Thomas Andersson. Han var lugn och trygg på scen. Thomas avslutade snyggt med skämt om bland annat barnvagnsinköp.

Kupolen är väl inte en idealisk lokal för stå-upp med högt till tak och stora ytor. Det kändes som det tog ett tag innan ljudet nådde fram. Från scenen var det 10 meter till första publikraden, men vilket tryck det blir när 1 300 personer skrattar och applåderar samtidigt. Mäktigt. Jag hade tänkt att släppa på Björn direkt efter Thomas, men kunde inte låta bli att köra några rutiner. Björn Johansson var säkerheten själv och charmade Hässleholm med skämt om bland annat danskar och förorter till Hässleholm.

Kvällen avslutades av The Hittills som spelade svängig 60-tals musik. De flesta i publiken stod upp och diggade. Sen var det blomsterutdelning och alla artister upp på scen. Det blev en sen kväll, men vilken kväll sen. Detta var helt klart ett av de roligaste arrangemang jag varit del i. MVG till Kupan UF!

Nedan The Hittills och publikbild.








Inga kommentarer: