måndag 7 september 2009

2009-09-04, Fraktföretag, Tomelilla

Ett fraktföretag utanför Tomelilla hade invigningsfest av sin nya lagerlokal med kontor. Mitt ögonmått sa ungefär i storlek som Dockan Comedys loge, fast kanske bara 10 meter högt i tak. Med andra ord var det en väldigt stor lokal. Gäster var kunder, leverantörer, någon konkurrent och företagare som hjälpt till att bygga nyss nämnda lokal. Det var cirka 50 stycken i publiken och jag tror jag räknade till tre tjejer. Mestadels var det hantverkare och således män mellan 40-50 år, där många inte varit på stand-up ofta. En tuff och svårflörtad publik var mina fördomar.

Jag var överraskningen innan kaffet. Jag föredrar inte att vara överraskning, då förutsättningarna blir lite svårare. En del hade kanske hoppats på en strippa… Eftersom detta var en sista-minuten grej var det lite svårt att få ut informationen i tid.

Till en början var publiken lite avvaktande och lyssnande. Men med taktiskt publiksnack lyckades jag vinna dem. Det kom att handla om dem och det blev ytterst lite debet och kredit. Fler och fler blev delaktiga i showen och tinade upp, såväl elkillen och konkurrenten, som singelkillen som dock inte var så desperat att han satt in en efterlysning i Ystad Allehanda. Ett running-gag (återkommande rolig punkt) blev att alla i Tomelilla heter Ulf. Jag rundade av efter cirka 30 minuter och gick av till mycket varma applåder. Detta var ju en överraskning och blev förstås kvällens snackis. Sen blev jag bjuden på kaffe och äppelkaka innan det var åter dags att köra hem. Ett stort tack till Ulf, vem annars, för vänligt bemötande.

Inga kommentarer: