måndag 21 september 2009

2009-09-19, Bygdegården, Vinslöv

I lördags var jag i Vinslöv. Det var inte för att se smygpremiären på uppföljaren till Plötsligt i Vinslöv, utan för att uppträda på ett 50-års kalas i bygdegården. Inga problem att hitta dit då Angelicas släkt kommer därifrån.

Jag var kvällens överraskning mellan buffén och ostbrickan. Jag inledde med att skoja med jubilaren, som har en affär i byn, samt gav jag konkurrenter en känga. Det ca 90 personer i publiken gapskrattade. När jag sen frågade hur många varit på Stand-up Comedy innan var det inte någon alls som applåderade. Eller förstod de inte frågan. Hur eller hur så var de med på noterna. Det blev mycket publiksnack den afton. En gäst visste inte hur hon kände huvudpersonen. Hade hon smitit in bara? Sambon som inte vill gifta sig, läraren som utbildade komiker, vilket var ljug och singelsonen som blev delaktiga i showen.

Givetvis var det oundvikligt att prata om filmen och Vinslöv. Jag satte in födelsedagsbarnet i några odödliga citat. Jag var lite orolig där, men publiken kunde sin Plötsligt i Vinslöv. Jag gillar inte att sjunga och jag gör det obra. Det blev därmed ingen "Ja må du leva", men väl ett Göingeleve, dvs hurra, hurra, hurra (kort paus) hurra, hurra, hurra (kort paus) hurra, hurra, hurra. Därefter rundade jag av med lite snack om barn och fotboll. Därpå gick jag av till goa Nordostskånska applåder. Sen blev jag bjuden på lite mat. Och man är ju smålänning;) Det var väldigt gott. Tack till Janne för vänligt bemötande.

Inga kommentarer: