måndag 7 september 2009

2009-09-06, Oliveras, Lomma

Igår tog jag för första gången på evigheter cykeln till ett gig. Den relativt nya medeltids…förlåt medelhavsinspirerade restaurangen Oliveras nere i hamnen i Lomma hade personalfest. Deras tema för kvällen var överraskningar och då var jag förstås en av dessa. Jag kikade ner i konferenslokalerna i källaren. Det verkade vara ett glatt gäng på tjugo personer som satt vid ett långt bord.

Jag gick på innan desserten och fick direkt hugg när jag skämtade om konkurrenterna i byn. Sen flöt det bara på. Tror jag körde 25 minuter. Jag hade fått kanoninformation om personalen från Åsa, en av ägarna. Det blev så gott som bara publiksnack. Kockar, servitriser, potentiella vaktmästare och även ägare fick sina fiskar varma. Var det verkligen genom en namntävling restaurangen fått sitt namn Oliveras? Hur kom man fram till att ha just orangea filtar? Mycket internt och lite hemligt förstås med hög här-och-nu faktor. Det blev hur kul som helst. Detta var ett av årets roligaste gig. Därefter cyklade jag hem och åt småländsk ostkaka med vispgrädde och jordgubbs sylt. En lång och intensiv helg gick mot sitt slut.

Inga kommentarer: