torsdag 12 november 2009

2009-11-12, Lantmäteriet, Tylebäcks kursgård, Halmstad

Igår fick jag med en dags varsel en gigförfrågan då en kollega hastigt fått förhinder. Jag hade möjlighet och hoppade givetvis in. Tack Björn för förtroendet!

Lantmäteriet med sina olika kontor i Skåne och Halland hade konferens på Tylösand. Jag var för ovanlighetens skull underhållningen före middagen. Ofta brukar det vara till kaffet eller efterrätten. Men show time var redan 19.15. Jag hade lite aningar om att det kunde vara aningen svårflörtat så tidigt på kvällen. En oro som visade sig vara helt obefogad. Det här var ett glatt gäng.

Jag hade knappt en aning om vad en lantmätare gör, men i korta drag vet de var gränser mellan tomter går. Servitut är åxå deras grej och mycket annat. Jag hade hunnit läsa på en hel del under eftermiddagen. Det var cirka 100 personer i publiken, med en ovanlig fördelning. 50% runt 30 år och under och 50% +55 år. Jag inledde med att skoja om bland annat huvudkontoret. Publiken tjöt av skratt. Bulls eye. Sen fick chefen sig en och annan känga, men alltid med glimten i ögat och hon blev en återkommande punkt under showen. Hon måste ha gillat mig för jag blev faktiskt erbjuden ett jobb som controller på stående fot under giget. Kul! Det får vi tänka på…;)

Det blev givetvis en hel del publiksnack. Men vad föredrog egentligen lantmätaren från Malmö, 2,30 meter högt plank eller en avenbokshäck? Två som verkligen bjöd på sig var damen från Åhus och toastmastern från Halmstad. Han visste dock inte när han kom ut som lantmätare. Det blir man väl bara svarade han. Vem har sagt att folk som jobbar statligt är tråkiga. Den här kvällen revs fördomarna. Jag hade väldigt kul och särskilt i snacket med publiken.

Tack till Anna för trevligt bemötande.

Inga kommentarer: