lördag 14 november 2009

2009-11-13, Formtoppen, Höllviken

Fredagen den trettonde är lika med otur. Och otur var det för dem som inte var på gymmet Formtoppen i Höllviken igår. De missade inget träningspass, men väl 2 timmars riktigt bra stand-up comedy där varenda skrattmuskel fick jobba i sin fulla längd.

Anna Swane var mycket bra som konferencier och fick snabbt i gång publiken, som utgjordes av gymmets medlemmar och var cirka 120 till antalet. Hon sa att man aldrig kan skratta för mycket som publik och det tog de fasta på till fullo. De var på hugget från minut ett. De var där för att ha roligt och det hördes. Akustiken i lokalen var kanon. Detta gjorde komikerna ännu mer taggade och bättre. Alla gjorde riktigt bra ifrån sig. Merparten har jag nog inte sett bättre innan. Det kändes som en kväll på Ribban när den är som bäst.

Ludde Samuelsson inledde och gick hem fullständigt. En grym start som är så viktig. Sen Björn Tennfors som gjorde bland det bästa jag sett honom. Därefter Nicklas Perslow som inledde roligt med att få igång alla med gymparörelser. Första akten avslutades av stabile Jörund Larsen. Han får det att se så enkelt ut.

Efter 20 minuters paus var det dags för mig. Skulle publiken orka? Klockan var nu 22.45. Inga problem. De var lika på som i första akten redan när jag sa att jag var från Käääääälmar. Jag skojade om spinning och publiken tjöt av skratt. Jag improviserade en del, men kanske inte lika mycket som vanligt och fick till en kul grej om Höllviken fruar som haft ihop det med Fredrik Fasan. Det var den där känslan av att det aldrig blir tyst då skratten avlöser varandra. Att surfa säger man väl på fackspråk. Det var riktigt, riktigt roligt. Det här giget går lätt in på topp-fem-listan.

Därefter Mats Andersson som var kvällens publiksnackskung. Imponerande. Kvällens syddes ihop proffsigt av rutinerade Khalid Geire. Publiken ville aldrig att det skulle ta slut. Det ville väl knappt vi som uppträdde heller. Jag tror vi slutade 23.45, men vad gjorde det en kväll som denna.

Bilden ovan på Eric Andersson knäpptes av Rickard Omfors

Inga kommentarer: